חדשות

בעקבות תביעה ייצוגית: "שערי צדק" ישקיע מיליונים בסיוע לנשים

ביה"ח סירב לספק לנשים לא נשואות שירותי פוריות ויפצה אותן כספית | במסגרת הסכם פשרה מתחייב ביה"ח לפעול לטובת הציבור: הרחבת יחידת ה-IVF, הקמת קליניקה לקידום זכויות נשים וטיפול בלהט"בים

המרכז הרפואי שערי צדק. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

בית החולים שערי צדק בירושלים סירב לספק לשלוש נשים לא נשואות שירותי פוריות ויפצה אותן כספית, זאת במסגרת הסכם פשרה של תביעה ייצוגית, שבו מתחייב המרכז הרפואי להימנע מסירוב כזה בעתיד ולהשקיע 9.5 מיליון שקל לסיוע לנשים. ההסכם טרם אושר והוא כפוף לאישור בית המשפט.

שלוש התובעות יקבלו יחד 200 אלף שקל ועוד 100 אלף שקל החזר הוצאות. באי כוחן של הנשים יקבלו שכר טרחה של 1.7 מיליון שקל. על ההסכם דיווחה רוני לינדר בדה מרקר.

"שערי צדק" הוא בית חולים ציבורי באוריינטציה דתית וברוח ההלכה, הנמצא בבעלות עמותה פרטית. בית החולים לא מודה במסגרת ההסכם כי המדיניות שלו בעבר היתה הגבלת טיפולי הפוריות של נשים לא נשואות, אלא רק מצהיר שלא יציב מגבלה כזאת מעתה והלאה.

במסגרת הסכם הפשרה התחייב בית החולים לנקוט בצעדים לטובת הציבור בעלות כוללת של כ-7.5 מיליון שקל. סך כל הפיצוי מגיע לכ-9.5 מיליון שקל. הפיצוי יכלול השקעה של 3.15 מיליון שקל מצד בית החולים בהרחבת פעילות מחלקת ההפריה החוץ גופית, כולל הרחבת כוח האדם במחלקה ורכישת ציוד נוסף. 3.15 מיליון שקל נוספים יופנו להקמת קרן כספית לטובת נשים הנזקקות לטיפולי IVF מעבר למימון הטיפולים שקיים בסל הבריאות. עוד מתחייב המרכז הרפואי להרחיב את שירותי בריאות הנפש במרפאת המתבגרים, ובכלל זאת השקעה בטיפול במתבגרים מקהילת הלהט"ב, בסכום של 700 אלף שקל.

נוסף על כך, יקצה בית החולים חצי מיליון שקל לטובת קליניקה לקידום זכויות נשים, והיא תיפתח בבית ספר למשפטים באחד המוסדות האקדמיים בישראל, לבחירת התובעות. אוניברסיטת תל אביב כבר הסכימה להעמיד סכום תואם (מצ'ינג) כדי שהקליניקה תיפתח אצלה.

ביולי 2022 פסק בית המשפט העליון כי מניעת טיפולי פוריות מאישה לא נשואה היא אפליה בעקבות ערעור שהגיש בית החולים החרדי לניאדו על פסק דין שניתן בבית המשפט המחוזי בלוד ב-2017. הערעור שנדחה הוגש נגד אישור תביעה ייצוגית בסך 60 מיליון שקל נגד "לניאדו" לאחר שסירב לבצע טיפולי פוריות באישה לא נשואה, בנימוק שבית החולים הוא מוסד דתי בבעלות חסידות צאנז, המחויב בדרישות ההלכה.

מבית החולים שערי צדק נמסר: "מדובר על תביעה העוסקת בטענות מלפני שבע שנים. 'שערי צדק' פעל ופועל כל העת בהתאם לחוק. במסגרת ההליך הציג בית החולים את מדיניותו המעניקה שירות וטיפול לכל אדם ללא הבדל. ההסדר שהתקבל הוא לטובת המטופלות והמטופלים ומבטיח כי הוא יושקע בטיפול".

נושאים קשורים:  בית החולים שערי צדק,  טיפולי פוריות,  חדשות,  זכויות נשים,  תביעה ייצוגית
תגובות
אנונימי/ת
24.04.2024, 10:09

בעזרת השם בעגלא ובזמן קריב בלניאדו.

אנונימי/ת
26.04.2024, 09:18

מה הקשר ללהט״ב?

להכריח מוסד לפעול נגד מצפונו, כאשר מעבר לפינה ניתן לקבל את השירות באופן מסודר (בית החולים הדסה) זה דבר הנוגד את ההגיון.
כל כפיה, נגד מצפון , בסופו של תהליך תגרום לנזק . דומני שבית המשפט אינו מסוגל להבין מהו מצפונו של הציבור הדתי (לעומת מצפון היחיד) ולכן כופה עליו.
ניתוק זה מביא לכפיה של מצפון הציבור ועימו "מלחמת דת" מיותרת.

השימוש במונח "מצפון" כאן הינו לא רלוונטי ומטעה. מדובר בבחירה של מנהלי בית החולים לנקוט בגישה שאין לי ספק שאפילו חלק מהרבנים לא היו מקבלים אותה, ואין לו דבר עם מצפון. מצפון הינו מצפן אבסולוטי פנימי של האדם, הקובע "עשה טוב" ואין לו ולא כלום עם מצוות דתיות כמו גם לא עם קביעות אידאולוגיות של שמאל או ימין.

צודק מאד. ממתי למוסד יש מצפון? דומה שד"ר לוינגר משלם מס שפתים למוסד בו הוא מכהן.